Vetten en voeding

VETTEN EN UW VOEDING

Bijna dagelijks wordt u geïnformeerd over vetten, m.n. cholesterol, via b.v. reclame op de radio en televisie. Maar wat cholesterol nu precies is en wat het in het lichaam doet, is bij velen onbekend.

Wat zijn vetten?

Vetten worden in het bloed in de vorm van Triglyceriden vervoerd en dienen als brandstof voor het lichaam. Deze vetten worden onderverdeeld in verzadigde- en onverzadigde vetten. De eerste verhogen het cholesterol en de onverzadigde daarentegen zijn in staat het cholesterol te verlagen.

Wat is cholesterol?

cholestrolDeze vetachtige stof wordt door ons lichaam gemaakt en dient als grondstof voor de productie van een aantal hormonen en houdt onze cellen in stand. Het is een voor ons lichaam zeer nuttige stof.

Een klein deel van de cholesterol komt ons lichaam binnen via de voeding en hoe meer verzadigd vet u eet, des te meer cholesterol uw lichaam produceert.

Cholesterol en de bloedvaten

Een gezond bloedvat heeft een gladde wand. Deze kan echter worden aangetast door een hoge bloeddruk of bv. roken. Juist op deze “beschadigde” plekken hecht het cholesterol zich vast en veroorzaakt op den duur vernauwing van dit vat. Dit kan leiden tot een hart- of hersen-infarct.

Het is al lang bekend, dat mensen met een verhoogd cholesterol een grotere kans op hart- en vaat- ziekten hebben. Roken, overgewicht, hoge bloeddruk, weinig lichaamsbeweging en veel stress maken de kans op hart- en vaat- ziekten nog groter.

Enkele tips:

  1. Verminder de hoeveelheid verzadigde vetten (vet vlees, kaas- en melk- producten, gebak en chocola) in uw dieet. Gebruik b.v. halfvolle cq. magere voedingsmiddelen. Dit geldt voor kinderen vanaf 2 jaar en volwassenen!
  2. Onverzadigde vetten vind je vooral in vis, noten, zonnebloem-, mais- en olijfolie en andere producten waarop het vermeld staat.
  3. De gemiddelde hoeveelheid vet per persoon om mee te bakken bedraagt 10-15 gram (een afgestreken eetlepel).
  4. Stop met roken en blijf in beweging. Een handig hulpmiddel is een stappenteller. Die registreert al je stappen.
  5. Gebruik matig alcohol en suiker.